Často kladené otázky (FAQ)
Podpora bezdrátové sítě Eduroam
Podporu a provoz bezdrátové sítě Eduroam na MENDELU zajišťují vybraní pracovníci Ústavu informačních technologií. Pokud se Vám nepodařilo se k síti připojit za pomocí návodů na instalaci, můžete se na tyto pracovníky obrátit.
Windows phone a peap účet
Spustili jsme alternativní ověřování metodou PEAP pro zařízení nepodporující certifikáty (Windows Phone 7, 8) V případě, že máte zájem se s tímto zařízemím připojit, zadejte požadavek na helpdesk.
Android, Eduroam a heslo obrazovky
Heslo obrazovky je při používání certifikátů nutné a nelze vypnout. Nejedná se o problém, ale o vyšší stupeň zabezpečení. V případě ztráty tabletu budete mít alespoň nějakou jistotu, že se nikdo nedostane k Vašim datům. Heslo na obrazovku není kvůli připojování na Wifi ale z důvodu bezpečnostní politiky Android, kdy Google neumožňuje používat certifikáty jako formu zabezpečení/přihlašování bez toho, aby nebylo zařízení chráněno heslem. To by pak postrádalo smysl a rovnou by mohla být Wifi nezabezpečená.
Proč certifikáty a jakým jsou přínosem
Certifikáty je potřeba nainstalovat dva, jeden uživatelský, který je pro každého studenta jedinečný a jeden kořenový, který je stejný pro celou univerzitu. Více info zde.
Blokace na autentizačním serveru
Kvůli opakovaným problémům s používáním expirovaného certifikátu může být uživatelský účet zablokován RADIUS serverem. V případě zablokování periodicky upozorňujeme studenty a snažíme se vše vyřešit.
Aktualizace na Win 8/8.1 a možné problémy se sítí
V minulosti jsme řešili mnoho problémů s připojením k univerzitní síti po instalaci Microsoft Windows 8/8.1, v případě takových problémů se můžete obracet na nás, podpora pro zaměstnance Mendelu by měla být poskytována osobou spravující výpočetní techniku na ústavu. V případě otázek kontaktuje
helpdesk.
Řešení problémů
Android
Problém se stažením certifikátů z UIS
Při problémech se stažením certifikátů z UIS je někdy nutné povolit internetovým prohlížečům přístup k úložišti mobilu. Toto lze změnit v Nastavení, kartě Aplikace, kde vybereme ze seznamu aplikací prohlížeč, kterým chceme stáhnout certifikáty a klikneme na možnost Povolení. Zde se ujistíme, že je povolená možnost Ukládací prostor.
Chybová hláška: Instalace se nezdařila. Soubor certifikátu se nepodařilo přečíst
V případě, kdy se po stáhnutí certifikátu zobrazí chybová hláška „Instalace se nezdařila. Soubor certifikátu se nepodařilo přečíst“, je nutné certifikát nainstalovat ručně.
Otevřeme Nastavení, kde vybereme kartu Zabezpečení. Zde najdeme položku Instalovat z paměti zařízení nebo karty SD. Po jejím výběru se nám otevře úložistě zařízení, kde vybereme příslušný certifikát, jenž chceme nainstalovat (root.der nebo user-xlogin.p12). Při instalaci uživatelského certifikátu bude vyžadováno heslo pro extrahování certifikátu (vygenerované v UIS). Po nainstalování certifikátů pokračujeme opět podle návodu.
Windows XP
V nastavení ověřování se v seznamu certifikátu nenabízí certifikát MENDELU
Kořenový certifikát není správně nainstalován. Certifikát znovu nainstalujte a při výběru úložiště zvolte ručně složku "Důvěryhodné kořenové certifikační úřady". Po instalaci zkontrolujte, zda se certifikát opravdu správně nainstaloval: Start ⇨ Nastavení ⇨ Ovládací panely ⇨ Možnosti Internetu ⇨ karta Obsah ⇨ Certifikáty ⇨ karta "Důvěryhodné kořenové certifikační úřady".
V nastavení ověřování se v seznamu certifikátu nenabízí certifikát MENDELU i když je správně nainstalován.
Pokud jste překontroloval(a) umístění kořenového certifikátu a stále se vám certifikát v nastavení ověřování nenabízí, zavřete okno s výběrem cerfitikátu. Klikněte na hodiny na hlavní liště a zkontrolujte, že máte správně nastaveno datum a čas. Chybně nastavené datum a čas opravte a vraťte se do nastavení ověřování a dokončete výběr certifikátu.
V nastavení ověřování se v seznamu certifikátu nenabízí certifikát MENDELU i když je správně nainstalován a datum je nastaveno správně
Pokud jste překontroloval(a) umístění kořenového certifikátu a rovněž datum v systému máte nastaveno správně a stále se vám certifikát v nastavení ověřování nenabízí, zavřete okno s výběrem cerfitikátu. Klikněte na hodiny na hlavní liště, posuňte datum o den dopředu a potvrďte. Vraťte se do nastavení ověřování a dokončete výběr certifikátu. Druhý den si datum posuňte o den zpět.
Windows Vista
Ve vlastnostech karty Smart Card nebo jiného certifikátu se nenabízí certifikát MENDELU. Kořenový certifikát není správně nainstalován
Certifikát znovu nainstalujte a při výběru úložiště zvolte ručně složku "Důvěryhodné kořenové certifikační úřady". Po instalaci zkontrolujte, zda se certifikát opravdu správně nainstaloval: Start ⇨ Ovládací panely ⇨ Síť a internet ⇨ Možnosti Internetu ⇨ karta Obsah ⇨ Certifikáty ⇨ karta "Důvěryhodné kořenové certifikační úřady".
Kořenový certifikát se ve složce Důvěryhodné kořenové certifikační úřady nezobrazí, i když ho do ní nainstaluji
Vstupte do seznamu kořenových certifikátů (Start ⇨ Ovládací panely ⇨ Síť a internet ⇨ Možnosti Internetu ⇨ karta Obsah ⇨ Certifikáty ⇨ karta "Důvěryhodné kořenové certifikační úřady") a certifikát naimportujte přímo do složky.
Windows 7
Pro připojení k síti eduroam jsou požadovány další informace
Tato zpráva je zobrazena v případě chybného nastavení zabezpečení. Otevřete Centrum síťových připojení a sdílení ⇨ Spravovat bezdrátové sítě ⇨ eduroam ⇨ změnit nastavení ⇨ záložka Zabezpečení. Zde vyberete metodu ověřování sítě "Čipová karta nebo jiný certifikát" a pokračujete tlačítkem "Nastavení". Ve vlastnostech čipové karty nebo jiného certifikátu nastavíte v oblasti Pro připojení: Použít certifikát v tomto počítači - Použít zjednodušený výběr certifikátu dále Ověřit certifikát serveru a konečně v důvěryhodných kořenových certifikačních úřadech vyberete MENDELU. Obě okna potvrdíme tlačítkem OK. Popřípadě zobrazit podrobnosti hlášky a klepnutím na OK znovu potvrdit certifikát aleph.mendelu.cz jako důvěryhodný
Při pokusu o připojení k síti Eduroam dojde k chybě systému (Blue Screen of Death) - pouze u 64-bitového systému
Pravděpodobně se jedná o problém s ovladačem bezdrátové karty vašeho notebooku. Doporučujeme stáhnout nejnovější ovladače od výrobce vašeho zařízení pro 64-bitový systém.
Instalace tiskáren v IC
Při instalaci tiskárny se nenabízí možnost vytvořit nový port SafeQ
S největší pravděpodobností jste nenainstalovali tiskový ovladač. Vraťte se k jeho instalaci a ovladač znovu řádně nainstalujte.
Místo konfigurace SafeQ klienta se zobrazí hláška "přístup odepřen"
V případě, že používáte systém Windows Vista (případně Windows 7), je potřeba vypnout nástroj Řízení uživatelských účtů (Ovládací panely ⇨ Uživatelské účty ⇨ Zapnout nebo vypnout nástroj Řízení uživatelských účtů a odškrtnutím políčka vypnete funkci UAC. Volbu potvrdíme tlačítkem "OK" a restartujeme počítač)